Onderstaand kleurenschema behandeld de kleur van de wagenbak. Het onderstel,
bufferbalk en buffers, handgrepen, wielen etc. waren steeds zwart. De
gascilinders waren bij alle maatschappijen lichtgrijs. De buitenste rand van de
wagens was zwart (het lijstwerk op de hoeken). Bij de wagens met zijruiten van
de NBDS en SS waren ook de lijsten tussen de coupés vaak zwart. Bij de NS
verviel eind dertiger jaren het zwarte lijstwerk en werd alles geheel groen. Van
de ruiten in de deuren was de lijst (schuifraam) van blank gelakt teakhout
(geel/beige), ook bij de NS. De grote oude ventilatoren waren messing, de kleine
NS ventilatoren waren zwart.
Wagens met teakhouten buitenbekleding werden tot de fusie steeds blank gelakt,
bij de NS werd dit groen.
De opschriften op de stelbalken waren in alle wit behalve het wagennummer bij de HSM (oranje), de genoemde opschriftkleur geld voor de opschriften op de bak.
Daken:
Tot begin jaren dertig werden de daken ingestreken met lijnolie en daarna
bestrooid met fijn zand. Dit leverde een beige/geel achtige kleur op. Later ging
men bij de NS over op het gebruik van bitumen wat een donkergrijze kleur had.
Door roet van de locomotieven verkleurde zowel de beige als grijze daken snel
waardoor er zelden twee wagens dezelfde kleur dakbedekking hadden.
Kleur van de wagenbak:
De volgende kleurstelling werd gebruikt voor het personenmaterieel van de
verschillende maatschappijen:
Hierover is zeer weinig in detail bekend behalve dat men kleuren per klasse
kende die nogal opvallend waren.
Bij rijtuigen met verschillende klasse (AB’s en CD’s) is het aannemelijk dat
de beschildering per coupe verschillend was. Een AB rijtuig met twee 1e klasse
coupe’s in het midden had waarschijnlijk groene eindcoupe’s (2e klasse) en
gele tussen coupe’s zoals in Duitsland in die tijd ook vaak voor kwam. E.e.a
valt te concluderen uit het feit dat de NBDS geen geheel 1e klasse rijtuigen
bezat maar er wel een speciale kleur voor kende.
Soort:
Kleur
Opschriftkleur
1e klasse:
Geel
Onbekend, waarschijnlijk zwart
2e klasse: Groen
Onbekend, waarschijnlijk geel of goud
3e klasse: Bruin
Onbekend, waarschijnlijk geel of goud
4e klasse:
Grijs
Onbekend, waarschijnlijk geel of goud
Postrijtuigen: onbekend, waarschijnlijk
bruin Onbekend, waarschijnlijk geel of goud
Bagagewagens: onbekend, waarschijnlijk bruin
Onbekend, waarschijnlijk geel of goud
Over de kleuren van het hoofdlijnmaterieel is weinig bekend. De luxe lokaalrijtuigen met teakhout zijn uitvoerig beschreven maar wagens met een plaatijzeren bekleding niet. Waarschijnlijk volde de NCS de “normale” kleuren voor het personenmaterieel zoals de SS toepaste:
Soort:
Kleur
Opschriftkleur
1e klasse:
Groen
Onbekend, waarschijnlijk goud met zwarte schaduw
2e klasse:
Groen
Onbekend, waarschijnlijk goud met zwarte schaduw
3e klasse:
Bruin
Onbekend, waarschijnlijk goud met zwarte schaduw
Postrijtuigen:
onbekend, waarschijnlijk groen Onbekend, waarschijnlijk goud
Bagagewagens: onbekend, waarschijnlijk
bruin Onbekend, waarschijnlijk goud
De kleuren van het personenmaterieel van de Staatsspoorwegen is door hun duidelijke voorschriften wel exact bekend. De aspotten en bufferstelen waren bij de SS altijd wit, de veerpakketten waren bruin.
Soort:
Kleur
Opschriftkleur
1e klasse:
Groen
Goud met zwarte schaduw
2e klasse:
Groen
Goud met zwarte schaduw
3e klasse:
Bruin
Goud met zwarte schaduw
Postrijtuigen:
Groen
Goud met zwarte schaduw (wagens met houten beschieting geel)
Bagagewagens: Bruin
Goud met zwarte schaduw (wagens met houten beschieting geel)
De kleuren van het personenmaterieel van zijn redelijk duidelijk geworden uit de diverse bestekken die bewaard zijn echter niet uit voorschriften.
Soort:
Kleur
Opschriftkleur
1e klasse:
Groen
Goud met zwarte schaduw
2e klasse:
Groen
Goud met zwarte schaduw
3e klasse:
Bruin
Goud met zwarte schaduw
Postrijtuigen:
Bruin
Goud met zwarte schaduw
Bagagewagens: Bruin
Goud met zwarte schaduw
De NS kende een vrij sobere kleurstelling voor de rijtuigen. Alle wagens werden groen, ongeacht hun klasse. Zelfs met teakhout beklede wagens werden gewoon overgeschilderd. De opschriften waren in alle gevallen wit.