Begin 2017 hebben we het eerste messing proefmodel van een Staatspoor AB
doorgangrijtuig uitgewerkt. Het concept bleek goed te bouwen. Het model bestaat
uit een messing kap uit één stuk, voorgevormd geleverd. Daarbij worden messing
draaistellen geleverd met kunststof draaistelzijkanten. Ook het interieur
bestaat uit kunststof delen. De modellen zijn verder voorzien van gegoten
messing detail, opschriften, NEM schacht enz.
In principe krijgen alle geplande rijtuigen een dergelijke opzet. Verdere
uitwerking van deze serie modellen start in het voorjaar van 2018, uitlevering
van de modellen zal vervolgens nog een ruime tijd gaan duren.
Deze rijtuigen werden in dienst gesteld tussen 1907 en 1920 voor dienst in de internationale sneltreinen. In combinatie met bestaande modellen van overige grootserie fabrikanten kunnen een aantal D-treinen hiermee exact worden uitgebeeld. Suggesties voor combinaties etc. zullen hier t.z.t. worden vermeld.
De houten D-trein rijtuigen bleven bij de NS tot eind vijftiger jaren in dienst. Een behoorlijk aantal was al enige jaren tevoren gedeklasseerd en werd enkel nog ingezet voor binnenlands verkeer.
De bouwsets worden in uitgevoerd met een messing wagenbak en kunststof dak en onderstel. Diverse details zijn uit messing en kunststof gietwerk bijgeleverd. Alle modellen zijn voorzien van interieur. Verder bevatten de sets transfers voor de biezen en nummers, een NEM kortkoppel mechaniek, RP 25 wielen en een geschiedenis- en bouwbeschrijving.
Museum:
Op dit moment bestaat er nog 1 ex SS AB doorgangsrijtuig bij de Stoomtrein Goes Borsele. Dit rijtuig zal binnen enkele jaren gerestaureerd gaan worden (gelijk aan bovenstaande tekening).