Messing model stoomlocomotief serie NS 3600 (ex. NCS)

Dit model wordt ontwikkeld na levering van de serie NS 1000

Geschiedenis

Deze viercilinder sneltrein locomotieven werden in 1910 geleverd door Maffei voor de NCS. Het was de tweede serie 2C locomotieven in Nederland na de NS 3500 (NBDS “Blauwe Brabanders”).
Ze waren gebouwd bij Maffei en hadden een duidelijk afwijkende bouwstijl dan bij de meeste overige machines het geval was.
Ze waren bij hun indienststelling geheel geel en daarmee een nogal opvallende verschijning. Enkele jaren late werd dit bruin en bij de NS werden ze donkergroen geschilderd. Vanwege hun conische rookkastdeur en spits toelopend machinistenhuis werden ze "Zeppelins" genoemd.
De eerste twee locomotieven werden in 1910 geleverd, in 1911 tot 1914 volgde de nummers 73 tot 78.
De locomotieven 73-78 hadden niet langer een geheel gestroomlijnd machinistenhuis. Locomotieven 75-78 hadden ook iets andere tenders.
De serie kende nogal wat verbouwingen door de jaren heen. Het meest ingrijpend waren wel het in de jaren dertig aanbrengen van ketels die gelijk waren aan de serie NS 3700 en loopdraaistellen en tenders zoals bij de NS 3900. Daarmee verviel tevens het spitse machinistenhuis.
Bij de NS hebben ze tot hun einde in de laatst genoemde toestand dienst gedaan tot 1953.
Een volledige beschrijving van deze schitterende machines vind u in het boek “Stoomlocomotieven serie NCS 71-78” van Martin van Oostrom. Verkrijgbaar bij uitgeverij Uquilair, ISBN nr. 90-71513-03-3.

Het model

Omdat er zoveel wijzigingen waren is het niet mogelijk alle varianten te produceren. Er is dan ook besloten om twee verschillende modellen te maken. Namelijk de afgebeelde uitvoering zoals de eerste exemplaren in dienst kwamen, en als latere NS versie met nieuwe ketel en loopdraaistel zoals de dienst deden tot 1953.
Dit model is door vertraging met enige andere modellen ruime tijd vertraagd. Pas nadat de NS 1000 geleverd is verschijnt dit model. Deze serie is gelimiteerd op 200 stuks.
Leverbare uitvoeringen: NCS, NS-V (vroeg =met originele ketel), NS-L (laat = met NS 3700 ketel en NS 3900 loopdraaistel en tender). Prijzen zijn indicatieprijzen, bij aanvang van productie wordt de exacte prijs vastgelegd.

De bouwset:

De uitvoering van dit model zal nagenoeg gelijk zijn aan de NS 1000. Het binnenliggend drijfwerk zal wel aanwezig zijn echter niet functioneel. Aandrijving in de tender op drie assen. Alle drijfwielen worden afgeveerd uitgevoerd.

Bouwset nr. 3600ncs-k / 3600nsv-k / 3600nsl-k     richtprijs onder voorbehoud: € 550,-

TIP:
Deze machine is bij uitstek geschikt als trekkracht voor een zware D-trein met internationale rijtuigen. Voor bijpassende Nederlandse D-trein rijtuigen zie art. K-300 e.a.