Foto: SS uitvoering van de eerste 10 exemplaren bij aflevering. De vijf later
geleverde locomotieven hebben een grotere kolenbak achterop (zie foto's
verderop).
Deze kit is bedoeld voor het ombouwen van een Roco BR74:
In principe is iedere uitvoering bruikbaar, zie onderaan voor meer informatie
over de te gebruiken loc.
De bouwset bestaat uit kunststof delen voor de nieuwe kap met messing
etsdelen voor alle handgrepen, opstaptreden enz. Op de foto het opgebouwde model
in losse onderdelen, klaar voor schilderen.
Het model wordt geleverd met messing
locomotieflantaarns, sluitseinijzers en diverse ketel appendages, Symoba
kortkoppel mechanieken, nummerplaten etc.
Het drijfwerk hoeft, in tegenstelling tot de bouwset van de NS 8100, nauwelijks
aangepast te worden. Het wordt in nieuw meegeleverde cilinders aangebracht.
Het model is op te bouwen in SS (appelgroen, zie foto bovenaan) of NS uitvoering (grasgroen of donkergroen) en met korte of lange kolenbak aan de achterzijde.
Deze bouwset is uit voorraad leverbaar en geschikt voor modelbouwers met
enige ervaring in het zelf bouwen van materieel (bv een rijtuig of
goederenwagen).
Meer informatie over het origineel vind u hieronder na de foto's.
Download HIER de bouwbeschrijving deel 1.
Download HIER de bouwbeschrijving deel 2.
Download HIER de bouwbeschrijving deel 3.
In principe is iedere uitvoering bruikbaar echter met de volgende
kanttekeningen:
Het model is midden jaren '80 verschenen in vele uitvoeringen met de oud half
open Roco motor.
Einde jaren '90 ging deze versie uit productie.
Rond 2007 verscheen een vernieuwde oplage, nu met een gesloten ronde motor en
voorbereid op eenvoudige inbouw van een decoder met een stekker.
U kunt de oude versie prima gebruiken. Als u schuin onder het machinistenhuis
kijkt kunt u de oude motor normaal gesproken zien zitten. Verder zijn de
wielbanden dan steeds geheel blank, bij de latere versies zijn de zijvlakken
hiervan meegespoten en zijn de flenzen wat gezwart.
De nieuwe versie gebruiken is ook mogelijk maar met name de copnstructie
van de stroomafnemers is bij die versie niet goed. De wielflenzen slijten er
doorheen. Door deze te vervangen door
fosforbronzen draadjes is dit op te vangen. De aanwezige decoder voet / printplaat
vervalt geheel en bied daarmee geen voordeel tegenover een oudere versie. Als
voordelen blijven dan de de moderne motor over (die wel past) en de gezwarte
wielbanden.
Voor de oude versie leveren we een nieuwe ronde motor die prima past en sterk
genoeg is. De loc gaat iets minder snel rijden wat juist voor de rangeerdienst
ideaal is. Deze motor kost 7,50 extra. Inbouwen van een andere motor zoals
een Mashima kan natuurlijk ook naar eigen wens. De oude open motor past in ieder
geval niet, deze neemt teveel plaats in beslag.
Er is in de omgebouwde loc voldoende ruimte voor een decoder, geheel uit zicht.
Deze locs zijn door de Staatsspoorwegen besteld voor het
rijden van personentreinen tussen het kopstation Amsterdam Weesperpoort en het
Centraal station. Ze reden echter ook treinen vanuit Maastricht, Roermond en
Utrecht.
Na 1924 werden ze door NS alleen nog gebruikt als rangeerloc en kwamen zo
verspreid over het land op diverse depots terecht zoals Nijmegen, Maarn,
Amsterdam WP, Eindhoven, Rotterdam DP, Roosendaal, Amersfoort, Hengelo en
Maastricht. Na 1945 werden ze o.a. te Zwolle en Eindhoven ingezet.
Er waren twee deelseries, de NS 8501-8509 en 8510-8515. Deze laatste hadden aan de achterzijde een grotere kolenbunker. Ook deze versie is uit de bouwset te maken.
Na de oorlog werden de 8501, '02, '04, '08, '11, '13 afgevoerd. De overige machines deden tot 1952 nog dienst waarna ze aan Spanje zijn verkocht.
De locomotieven hebben hebben 3 verschillende kleurstellingen gehad, voor een complete beschrijving zie verderop op deze pagina. In het kort kunt u het model in de volgende uitvoeringen opbouwen:
SS 1914-1924 Appelgroen met roodbruin frame en wielen, zwart-witte biezen
NS 1925-1931 Grasgroen met zwarte onderzijde (uitloop tot uiterlijk 1936*)
NS
1931-1949 Standgroen (donkergroen) met zwarte onderzijde
* De grasgroene NS kleurstelling kan nog tot zeker 5 jaar na
de genoemde periode zijn voorgekomen aangezien locomotieven eens per 6 jaar
volledig overgeschilderd werden, uitgezonderd bij tussentijds groot
werkplaatsbezoek.
Foto: NS uitvoering van de laatste 5 exemplaren eind jaren '30 in
donkergroene kleur.
Fabrieksfoto NS 8502 als SS 222 in 1914
NS 8503 - 1935-5 Rotterdam photomatic