Kunststof ombouwset stoomlocomotief serie NS 8500 (ex. SS) - Uit voorraad leverbaar
(Ombouwset voor een Roco BR74, deze wordt niet meegeleverd)


Foto: SS uitvoering van de eerste 10 exemplaren bij aflevering. De vijf later geleverde locomotieven hebben een grotere kolenbak achterop (zie foto's verderop).

Deze kit is bedoeld voor het ombouwen van een Roco BR74:

In principe is iedere uitvoering bruikbaar, zie onderaan voor meer informatie over de te gebruiken loc.

De bouwset

De bouwset bestaat uit kunststof delen voor de nieuwe kap met messing etsdelen voor alle handgrepen, opstaptreden enz. Op de foto het opgebouwde model in losse onderdelen, klaar voor schilderen.
Het model wordt geleverd met messing locomotieflantaarns, sluitseinijzers en diverse ketel appendages, Symoba kortkoppel mechanieken, nummerplaten etc.
Het drijfwerk hoeft, in tegenstelling tot de bouwset van de NS 8100, nauwelijks aangepast te worden. Het wordt in nieuw meegeleverde cilinders aangebracht.

Het model is op te bouwen in SS (appelgroen, zie foto bovenaan) of NS uitvoering (grasgroen of donkergroen) en met korte of lange kolenbak aan de achterzijde.

Deze bouwset is uit voorraad leverbaar en geschikt voor modelbouwers met enige ervaring in het zelf bouwen van materieel (bv een rijtuig of goederenwagen).
Meer informatie over het origineel vind u hieronder na de foto's.

Download HIER de bouwbeschrijving deel 1.
Download HIER de bouwbeschrijving deel 2.
Download HIER de bouwbeschrijving deel 3.

Bouwset nr. 8500ns-k prijs € 155,-
Bouwset nr. 8500ss-k prijs € 155,-

Alternatieve motor met schroefjes (voor oudere Roco modellen zonder gezwarte wielbanden) 8500aand prijs € 9,-

 

 

Versies Roco BR74 als donor loc:

In principe is iedere uitvoering bruikbaar echter met de volgende kanttekeningen:
Het model is midden jaren '80 verschenen in vele uitvoeringen met de oud half open Roco motor.
Einde jaren '90 ging deze versie uit productie.
Rond 2007 verscheen een vernieuwde oplage, nu met een gesloten ronde motor en voorbereid op eenvoudige inbouw van een decoder met een stekker.

U kunt de oude versie prima gebruiken. Als u schuin onder het machinistenhuis kijkt kunt u de oude motor normaal gesproken zien zitten. Verder zijn de wielbanden dan steeds geheel blank, bij de latere versies zijn de zijvlakken hiervan meegespoten en zijn de flenzen wat gezwart.
De nieuwe versie gebruiken is ook mogelijk maar met name de copnstructie van de stroomafnemers is bij die versie niet goed. De wielflenzen slijten er doorheen. Door deze te vervangen door fosforbronzen draadjes is dit op te vangen. De aanwezige decoder voet / printplaat vervalt geheel en bied daarmee geen voordeel tegenover een oudere versie. Als voordelen blijven dan de de moderne motor over (die wel past) en de gezwarte wielbanden.

Voor de oude versie leveren we een nieuwe ronde motor die prima past en sterk genoeg is. De loc gaat iets minder snel rijden wat juist voor de rangeerdienst ideaal is. Deze motor kost 7,50 extra. Inbouwen van een andere motor zoals een Mashima kan natuurlijk ook naar eigen wens. De oude open motor past in ieder geval niet, deze neemt teveel plaats in beslag.
Er is in de omgebouwde loc voldoende ruimte voor een decoder, geheel uit zicht.

Geschiedenis serie NS 8501-8515

Deze locs zijn door de Staatsspoorwegen besteld voor het rijden van personentreinen tussen het kopstation Amsterdam Weesperpoort en het Centraal station. Ze reden echter ook treinen vanuit Maastricht, Roermond en Utrecht.
Na 1924 werden ze door NS alleen nog gebruikt als rangeerloc en kwamen zo verspreid over het land op diverse depots terecht zoals Nijmegen, Maarn, Amsterdam WP, Eindhoven, Rotterdam DP, Roosendaal, Amersfoort, Hengelo en Maastricht. Na 1945 werden ze o.a. te Zwolle en Eindhoven ingezet.

Er waren twee deelseries, de NS 8501-8509 en 8510-8515. Deze laatste hadden aan de achterzijde een grotere kolenbunker. Ook deze versie is uit de bouwset te maken.

Na de oorlog werden de 8501, '02, '04, '08, '11, '13 afgevoerd. De overige machines deden tot 1952 nog dienst waarna ze aan Spanje zijn verkocht.

Uitvoeringen en kleuren

De locomotieven hebben hebben 3 verschillende kleurstellingen gehad, voor een complete beschrijving zie verderop op deze pagina. In het kort kunt u het model in de volgende uitvoeringen opbouwen:


Foto: NS uitvoering van de laatste 5 exemplaren eind jaren '30 in donkergroene kleur.


Fabrieksfoto NS 8502 als SS 222 in 1914


NS 8503 - 1935-5 Rotterdam photomatic