Het origineel:
Deze grote serie van 120 wagens werd gebouwd voor de SS tussen 1895 en 1900 door v.d. Zypen
in Duitsland. Ze waren gebaseerd op het Duitse type Pw3. Deze serie
personentrein bagagewagens was gebaseerd op een bestand Pruisisch ontwerp. De SS
nam het gehele ontwerp nagenoeg ongewijzigd over. Grootste verschil was het
aanbrengen van een overloop mogelijkheid door een de kopwand van een deur te
voorzien. Hierdoor viel de trap ook iets hoger uit. Bij de SS werden ze gebouwd
tussen 1895 en 1901 en kwamen ze in de serie SS D 601-645 terecht, na de fusie
werd dit bij de NS D 4101-4145. De vervolgserie werd bij Werkspoor gebouwd en
kreeg twee schuifdeuren in de zijwand (niet uit deze set te maken).
Wijzigingen:
Bij de NS werden er een aantal wijzigingen uitgevoerd aan deze wagens. Bij de NS
werden vanaf 1934 de sluitseinen verplaatst tot halverwege de bakhoogte. Ook
werden daarbij de koptrappen afgenomen. Ook werden bij de NS de lantaarns
vervangen door kleinere exemplaren en werd een kachel geplaatst waarvoor op het
hoge dakdeel een schoorsteen werd aangebracht.
Eind jaren dertig vervielen ook de doorgaande treeplanken. Alleen onder de
opstappen van de deur, bordes en kopwand bleef een twee trede zitten.
In de oorlog zouden bij alle bagagewagens de uitgebouwde uitkijken worden
afgenomen. Dit had te maken met het smallere profiel op de Duitse spoorwegen.
Dit is echter maak bij een zeer klein aantal wagens uitgevoerd, de meeste bleven
verder ongewijzigd in dienst tot eind vijftiger jaren.
Van een aantal wagens verviel in de jaren vijftig de deur op de kopwand waarbij
ook de overloopplaat en zijdelingse steunen vervielen.
NA de oorlog waren er nog 93 exemplaren van deze serie en de iets later
gebouywde variant met twee schuifdeuren in dienst. In 1953 waren er nog 27 en in
1957 werd de laatste wagen afgevoerd.
Kleurenschema
Het onderstel, bufferbalk en buffers, wielen etc. waren steeds zwart. De
gascilinders waren altijd lichtgrijs. De buitenste rand van de wagens was zwart
(het lijstwerk op de hoeken).
De wagenbak zelf was bij de SS roodbruin van kleur, bij de NS werd dit
donkergroen.
Het dak was tot begin jaren dertig met zilverzand bestrooid en had een beige /
gele kleur, na die tijd werd vooral bitumen toegepast en werd het dak
donkergrijs.
Bij de SS waren de aspotten en bufferstelen wit geschilderd. Het lijstwerk van
de ramen was (zoals al op het model) gelakt teak (beige/geel).
De opschriften op de stelbalken waren alle wit. Bij de SS waren de opschriften
op de bak goudkleurig met gedeeltelijk een zwarte schaduw. Bij de NS werd alle
tekst op de bak wit.
De ombouwset:
Deze is bedoeld om de Pruisische Fleischmann® bagagewagen om te bouwen tot een Nederlands model. Het setje bevat
opschriften, messing etswerk met o.a. een nieuwe trap voor op de kopwand, deur voor de kopwand, details als sluitseinijzers en borden enz.
Verder voorzien van een bouwbeschrijving. Dit is een zeer eenvoudige ombouw welke voornamelijk uit het opnieuw schilderen bestaat. In de NS uitvoering is dit model donkergroen, in SS uitvoering bruin met goudkleurige opschriften. Het model is
alleen als bouwset leverbaar in zowel SS als NS uitvoering.