Over ons…

De modellen van MK Modelbouwstudio’s worden geheel uitgewerkt door mijzelf. Inmiddels ben ik bijna 25 jaar actief als kleinserie fabrikant van Nederlandse modellen.

Mijn eerste modellen heb ik, Maykel Kastelijn, in 1992 gemaakt. Dit waren geheel hobbymatige kleine producties van o.a. een 13,5m draaischijf en vijf stuks "bouwset" van de stoomlocs serie NS 1300. Alles werd met de hand uitgetekend en zelf geëtst. Daarbij ging het in eerste plaats om het bouwen van een model voor de eigen collectie waarbij de paar extra exemplaren ervoor zorgde dat de productiekosten laag beleven.
In 1994 verschenen bouwsets van 17,5 tons Staatsspoor goederenwagens en NS bananenwagens. Deze modellen waren als "echte" bouwsets opgezet met een uitgebreide handleiding. De ontwerpen hiervoor waren op de computer gemaakt, indertijd een nieuwigheid. Deze kits zijn te beschouwen als de eerste echte bouwsets onder de naam MK Modelbouwstudio’s.
In 2002 maakte ik de stap om fulltime in de modelspoorwereld verder te gaan. Dat betekende een wat hoger tempo van verschijnen van nieuwe modellen. Al binnen enkele jaren ontstond zo een opvallen breed assortiment. Vele tientallen verschillende modellen zijn er verschenen in nog veel meer varianten van opschriften. Bij elkaar gezet loopt dit op tot over de 200 verschillende modellen. Regelmatig probeerde ik nieuwe constructies en technieken uit wat soms de nodige tijd kostte om door te ontwikkelen. Uiteindelijk leidde dit tot de kwaliteit van de huidige modellen.
Ik probeer steeds een zo groot mogelijk bouwgemak door te voeren door handig gebruik van lipjes, pennetjes, dubbelvouwen enz. Uiteindelijk kunt u zo een authentiek Nederlands model bouwen in een redelijke bouwtijd, zonder jarenlange ervaring en zonder een luxe werkplaats met zetbankjes, mallen enz. 

Keuze van de modellen:

Welke modellen we gaan maken is nagenoeg geheel op persoonlijke voorkeur gebaseerd. Privé interesse op spoorweg gebied ligt tussen 1860 en 1940 met een voorkeur voor ca 1910. Om deze reden zijn al diverse bijzondere modellen verschenen zoals de messing stoomlocomotieven serie 1300, 2900 en binnenkort de NS 1000. Ook de tweeassige rijtuigen en diverse oude goederenwagens zult u niet snel bij een andere producent aantreffen.
Een bezoek als kind aan het spoorwegmuseum en een daarbij gekregen grote foto van de Diesel 3 heeft tot de ontwikkeling van dit model geleid. Het na speuren van de geschiedenis hiervan heeft weer geleid tot een persoonlijke interesse in de opvolgers ervan. Dergelijke grote projecten zoals de ontwikkeling van de stroomlijn treinstellen kosten zeer veel tijd en zijn wat meer rendabel. Daardoor wordt het weer haalbaar om ook de meer bijzondere modellen met soms zeer beperkte vraag uit te kunnen brengen zoals antieke rijtuigjes uit 1860...
Alle modellen worden gemaakt op basis van oorspronkelijke tekeningen, foto’s en nazoeken in archieven. Bij elk model vindt u dan ook een extra toelichting over mogelijke inzet, periode waarin het model als zodanig dienst deed, nummerseries etc. Het onderzoek hiernaar is vaak bijzonder intensief en kost erg veel tijd. Juist deze toevoeging maakt onze modellen uniek en extra compleet in vergelijking tot een "kant en klaar" model!

Enkele jaren geleden is de productie van nieuwe modellen grotendeels stil komen staan.
De oorzaken waren diverse. Ik ben 2x verhuisd, heb zeer veel tijd in gebouwde NS DE3 treinstellen gestoken en heb enkele grote eenmalige projecten uitgevoerd zoals het maken van een complete maquette van Amsterdam CS in 1888 voor het Spoorwegmuseum te Utrecht.

Vanaf eind 2016 is weer begonnen met de ontwikkeling van nieuwe modellen. Het zelf bouwen van kant en klaar modellen is geheel gestopt en daarmee keer ik zo terug naar de start van 20 jaar geleden: het maken van leuke bouwsets voor de zelfbouwer. Ik blijf de nadruk leggen op typisch Nederlandse modellen die voor grootserie productie niet interessant zijn.

De constructie van onze messing bouwsets is afgelopen jaren bijzonder verbeterd. De laatste generaties modellen zijn sterk doorontwikkeld tot eenvoudig te bouwen modellen met bijzonder veel details. Een kenmerk is het zoveel mogelijk ontbreken van “koude” passingen van b.v. wanden en onderdelen. Steeds zijn hiervoor pasnokjes, lipjes en sleufjes etc. aanwezig die het vaak mogelijk maken het model al grotendeels in elkaar te steken zonder dat de soldeerbout eraan te pas komt. Deze techniek wordt bij de nieuwe modellen steeds verder doorgevoerd. Veel onderdelen zitten daarmee al direct op de juiste plaats aan elkaar vast en hoeven slechts omgevouwen te worden voor montage. Zo zijn de onderstellen van de messing rijtuigen van 50 naar ca. 15 onderdelen teruggebracht!

Verder maken we inmiddels zeer veel gebruik van 3d technieken voor het ontwerp en maken van originelen tbv kunststof en messing gietwerk. Er zullen steeds vaker "gemengde" bouwsets verschijnen. De keuze van het materiaal kan per model verschillen. Bepaalde modellen zijn erg bewerkelijk in messing en dan maakt een 9deels) kunststof model het beter haalbaar voor de gemiddelde modelbouwer om het met goed gevolg op te bouwen.
Bij andere modellen is bijvoorbeeld wanddikte een beperking voor het maken van een kunststof model en kiezen we voor messing.

Aan iedereen die liever een gebouwd model heeft: Helaas, deze kunnen we u niet aanbieden wegens tijdgebrek. Maar wellicht een mooi moment eens in te stappen in de wereld van het zelfbouwen? De kleine messing zandwagen m131 is een voorbeeld van een eenvoudig te bouwen messing model. Deze complete messing kit is ideaal om eens te oefenen!

En voor iedereen die al zelf modellen bouwt:

Veel plezier komende jaren met onze nieuwe bouwsets…!