De constructie van al deze modellen is principe gelijk. De modellen zijn van veel detail voorzien maar desondanks eenvoudig te bouwen door het ver doorgevoerde gebruik van om te vouwen delen en paslipjes met sleufjes. Alle messing bouwsets worden compleet met alle benodigde onderdelen zoals wielen, NEM kortkoppelschacht, opschriften, buffers etc. geleverd.
Bij alle modellen is het principe van insteeklipjes met sleufjes zoveel mogelijk
toegepast. In combinatie met dunne vouwlijnen, verbindingslipjes enz is het
model zo eenvoudig en snel te monteren. Er is een besparing van ruim 70% aan onderdelen ten opzichte van een
“standaard” geconstrueerd model ontstaan.
Slechts zeer weinig onderdelen
hoeven volledig ‘koud’ op elkaar te worden gezet, het merendeel hoeft
slechts omgevouwen te worden of is voorzien van een pasnokje enz.
Hierdoor is het ook mogelijk de modellen voor een groot deel te lijmen.
Klinknagels komen op onze modellen in twee varianten voor. Meestal zijn ze in reliëf geëtst
maar andere moeten van binnenuit worden ingedrukt zodat aan de buitenzijde een
bolletje ontstaat. Hiervoor zijn dan aan de binnenzijde kleine gaatjes aanwezig. Leg
daarvoor het onderdeel op een stuk stevig karton met het gaatje v.d. klinknagel naar boven. Dan drukt
u voorzichtig met b.v. een botte passerpunt in het gaatje zodat aan de
voorzijde een klinknagel zichtbaar wordt.
Lange
vouwlijnen behoeven in tegenstelling tot onze eerdere modellen geen
voorbewerking. Door de nieuwe constructie van de vouwlijnen zijn de diverse
delen zeer eenvoudig met de hand om te zetten. Het
omzetten van langere onderdelen kunt u soms beter in een bankschroef doen. Klem
het deel in met de vouwlijn juist boven de bek. Dan drukt u het om te zetten
deel om met een stalen liniaal. Kleine
onderdelen kunt u vaak het beste omzetten met een goed sluitende (!) platbek
tang.
Aangezien
onze bouwsets meestal voor alle uitvoeringen uit hetzelfde etswerk bestaan kan
het gebeuren dat bepaalde onderdelen moeten worden verwijderd of los worden
aangebracht. Ook zijn dus niet voor alle mogelijke leidingen en onderdelen
gaatjes aangebracht. Afhankelijk van de plaats op het model is voor u meestal
eenvoudiger een gaatje te maken als er een weg te werken. Controleer dus voor u
onderdelen gaat bewerken altijd of er extra gaatjes voor b.v. leidingen/handrail etc.
nodig zijn. U kunt in vlakke plaat makkelijker een gaatje boren als het
onderdeel nog niet gemonteerd is.
Doordat
voor meerdere varianten het etswerk gelijk is blijven er onderdelen over, ook
omdat diverse onderdelen reserve zijn bijgevoegd.
De serie HSM wagens is te solderen en eventueel te lijmen al raden we dringend aan enkele kwetsbare delen zoals de messing U profielen te solderen. De modellen zijn geschikt voor modelbouwers met een beperkte ervaring in messing modelbouw. Eventueel is een zandwagen art. m-131 aan te raden om te oefenen.
Alle messing bouwsets bevatten de volgende onderdelen (voor zover van toepassing bij het betreffende model):
Volledig messing geëtste wagenbak en onderstel
Eventueel geëtst remhuisje
Messing U profielen voor de zijwanden
Messing gegoten aspotten, type NS W1 of HSM standaard aspot (kunststof bij enkele basismodellen)
Messing gedraaide stangenbuffers met stalen stelen, verend (kunststof, niet verend bij enkele basismodellen)
Wielen in RP 25 profiel
NEM kortkoppelmechaniek en schacht.
Opschriften
Een uitgebreide bouwbeschrijving met aanzichten, versies enz.
Kortom, alle onderdelen benodigd voor de bouw (exclusief verf en soldeer materialen)