Standaard uitvoering van de eerste series van 200 HSM gesloten wagens tot 1895
waarna de opschriften voortaan oranje werden. Alle later gebouwde wagens kregen
bij de bouw schijfwielen.
Uitvoering als snelgoederenwagen met drie assen
Dit model betreft de
oorspronkelijke CHD's die de HSM tussen 1886 en 1901 liet bouwen. Ze waren
uitgevoerd met schoren op de zijwand en op de kopwand. De schoren op de zijwand
waren aan de binnenzijde aangebracht zodat allen de boutgaten te zien
zijn.Verder hebben de wagens open balansen, oude HSM k3 aspotten, hoge
sluitseinijzers en een eenvoudige deursluiting. Er kwamen diverse varianten voor
die ook te bouwen zijn uit deze set. Er was zelfs een drieassige variant met een
hoger draagvermogen (15 ton in plaats van 10 of 12 ton bij de overige wagens)
Er was ook een serie van zo'n 250 wagens uitgevoerd met een open remhuis, zie
daarvoor kit m-177
Een deel van deze serie wagens heeft nog de roodbruine kleur gekend zoals de NS die invoerde in 1954. Bij de NS zijn veel wagens voorzien van dichte balansen en NS W1 aspotten maar een deel bleef nog vele jaren ongewijzigd in dienst.
Behalve de kleurvarianten zijn er verschillende versies te bouwen uit deze bouwset. Bij gebouwde modellen graag tevoren aangeven welke uitvoering u wilt bijvoorbeeld met of zonder doorgaande treeplanken en welk type balansen. Wagens met ijzeren hoekstukken zijn niet te bouwen uit deze set omdat daartoe andere zijwanden nodig zijn zonder schoren. Voor de variant met hoekstukken kunt u bij art. m-176 en m-178 terecht (CHD's type 1912).
Deze kwamen bij de HSM in dienst met de nummers HSM 9036-9045 (NS CHDW 19001-19010)
en werden gebouwd door Werkspoor in 1899. Ze waren uitgevoerd met lange treeplanken en bedoeld
voor dienst in sneltreinen voor spoed goederen (ijlgoederen). Bij de NS werden
de lange treeplanken in de jaren veertig afgenomen. Ze gingen in de jaren
vijftig buiten dienst nadat de middenas al eerder was afgenomen.
Opmerking: U kunt deze variant helaas niet gecompenseerd uit te voeren, enkel
als model met vaste assen. Een extra as met wielen en aspotten dienen los
aangeschaft te worden. Extra balansijzers zijn wel in de kit aanwezig.
Dit model is te bouwen met en zonder lange treeplanken, in diverse HSM en NS uitvoeringen. Het aantal mogelijke versies is zeer uitgebreid. Zie de knop "info grootbedrijf" en "info modellen" voor meer informatie over het origineel en de bouwsets, alle mogelijke varianten enz.