Messing model NS normaalspoor tramrijtuigen (NS / SS) - Uit voorraad leverbaar!

Periode 1915-1954, art. m-401 en m-401


NS tramrijtuig in uitvoering rond 1950. De grote ramen zijn van extra middenstijl voorzien door gebrek aan brede ruiten na de oorlog.


De NS tram post-bagagewagens bleven altijd bruin in tegenstelling tot de hoofdspoor wagens


NS tramtrein met NS 8100 die is voorzien van trambuffers.


NS BCt tramrijtuig na het solderen. Het model is nog niet voorzien van de kunststof dakdelen (gedeelte rondom de lichtkap), koppeling en draaistelzijkanten.

Deze bouwsets bestaan vrijwel geheel uit messing etswerk inclusief messing interieur. Alleen het dak rondom de lichtkap en de draaistelzijkanten zijn in kunststof uitgevoerd. De sets worden compleet geleverd met wielen, opschriften en duidelijke bouwbeschrijving.

Download HIER de bouwbeschrijving van het rijtuig
Download HIER de bouwbeschrijving van de post-bagagewagen

Zie verder naar beneden voor meer informatie over het origineel.

Rijtuig:   Bouwset nr. m-402ns-k (NS uitvoering)   prijs € 87,50
   Bouwset nr. m-402ss-k (SS uitvoering)   prijs € 92,50

Post-bagagewagen:   Bouwset nr. m-401ns-k / ss-k    prijs € 75,-


Rijtuig te Bergen aan Zee in 1954


Postbagagewagen in 1942

Het voorbeeld:   De vierassige normaalspoor tramrijtuigen van de Staatspoorwegen

De staatsspoorwegen begonnen in 1915 met de bouw van een serie vrij smalle vierassige tramrijtuigen. Daarbij waren de wielen buiten de stelbalken (hoofddragers van het frame) geplaatst. De vervolgserie uit 1920 was ca. 50cm breder met wielen binnen de stelbalken.

De eerste smalle rijtuigen werden door de SS ingezet op de lijn Gouda-Schoonhoven die in 1914 in gebruik was genomen. Ze hadden een kleine 2e klasse afdeling, de rest van het rijtuig was 3e klasse. Een eerste klasse kende men bij deze trams niet.
Twee van de smalle rijtuigen (SS 9 en 10) werden vanaf 1920 gebruikt op de lijnen Nunspeet-Zwolle-Kampen. Later werden enkele rijtuigen ook ingezet tussen Ede en Wageningen. Hier reden ze toen ook wel gecombineerd met voormalige brede HSM tramrijtuigen (serie NS 421-427) en tweeassige postbagagewagens.

De eerste bredere rijtuigen kwamen in dienst op de tramlijn Ede-Wageningen. Een paar rijtuigen ging naar Gouda en Schoonhoven waar ze enkele smalle rijtuigen vervingen. Een aantal NS 8100-en werd speciaal voor deze diensten voorzien van tram trek- en stootwerk.
De trams tussen Ede en Wageningen bestonden uit 1 of 2 van deze BC rijtuigen en een postbagagewagen, de trams naar Schoonhoven meestal uit 2 rijtuigen en een postbagagewagen.
In 1937 werd het personenvervoer tussen Ede en Wageningen gestopt en gingen de vrijgekomen rijtuigen dienst doen op de lijn tussen Almaar en Bergen aan Zee.
In 1942 werd de spoorlijn tussen Gouda en Schoonhoven op last van de bezetter opgebroken. De rijtuigen bleven reserve staan of werd o.a. voor werklieden vervoer ingezet.
Tussen 1944 en 1947 heeft een  aantal rijtuigen dienst gedaan op de lijn Haaksbergen-Enschede waar ze met koppelwagens (ex NCS CHB) achter locomotieven serie NS 7000 reden (4 rijtuigen, 1 koppelwagen, loc).

Na 1947 gingen ook deze brede oud SS rijtuigen naar Alkmaar voor de tramlijn Almaar - Bergen aan Zee. Ze vervingen daar de resterende smallere oud SS rijtuigen. A
lle rijtuigen waren inmiddels als geheel 3e klasse rijtuig ingericht. Rond deze tijd zijn ook de ramen gewijzigd. Ieder groot raam kreeg een extra paneel in het midden en werd zo verdeeld in twee smallere ramen.
Ze werden ingezet als treinstam bestaande uit alleen oud (breed) SS trammaterieel maar soms ook gemengd met voormalige brede HSM tramrijtuigen serie NS BC 421-427.
Ook de vier vierassige ex SS PDt wagens gingen hier dienst doen, samen met enkele tweeassige PDt's.
(Afzonderlijk daarvan reden te Bergen aan Zee ook een paar vaste treinstammen bestaande uit oudere kleine HSM tramrijtuigen met bekerkoppeling die daarom met koppelwagens gereden werden)

De Bergse trams met de BCt rijtuigen bestonden doorgaans uit 2 of 3 rijtuigen en een postbagagewagen. Zo is op foto te zien dat in 1949 een trams vertrekt te Alkmaar met 2x BCt 411-418 en een PDt 211-214 met als trekkracht een ex NTM tramloc.
In de periode 192-1954 zijn er diverse foto's met trams bestaande uit 3x een BCt serie NS 411-418 met een PDt 211-214. Bij drukte werd als versterking 1 of 2 van de voormalige HSM rijtuigen extra ingezet. De trams werden toen alle gereden door locs serie NS 7700, voorzien van tramkoppelingen.
Met het stoppen van deze tramdiensten in 1955 werden de rijtuigen alle buiten dienst gesteld en vervolgens gesloopt.

Series:

NS BCt 221-230, ex SS BC 1-10, bouwjaar 1915, 2,2m smalle wagenbak (geen model)
NS BCt 411-418, ex SS BC 11-18, bouwjaar 1920, 2,7m brede wagenbak (art M-402 NS of SS)
        BCt 416 -> Ct 411 (1926)
        BCt 412 -> Ct 412 (1939)
        BCt 418 -> Ct 418 (1939)
        BCt 411 -> Ct 416 (1940)
        BCt 413 -> Ct 413 (ca. 1942)
        BCt 414 -> Ct 414 (ca. 1942)
        BCt 415 -> Ct 415 (ca. 1942)
        BCt 417 -> Ct 417 (ca. 1942)
NS PDt 211-214, ex SS LD 31-34, bouwjaar 1915 (art. M-401 NS of SS)