NS tramrijtuig in uitvoering rond 1950. De grote ramen zijn van extra
middenstijl voorzien door gebrek aan brede ruiten na de oorlog.
De NS tram post-bagagewagens bleven altijd bruin in tegenstelling tot de
hoofdspoor wagens
NS tramtrein met NS 8100 die is voorzien van trambuffers.
NS BCt tramrijtuig na het solderen. Het model is nog niet voorzien van de kunststof dakdelen (gedeelte
rondom de lichtkap), koppeling en draaistelzijkanten.
Deze bouwsets bestaan vrijwel geheel uit messing etswerk inclusief messing interieur. Alleen het dak rondom de lichtkap en de draaistelzijkanten zijn in kunststof uitgevoerd. De sets worden compleet geleverd met wielen, opschriften en duidelijke bouwbeschrijving.
Download HIER de bouwbeschrijving van het rijtuig
Download HIER de bouwbeschrijving van de post-bagagewagen
Zie verder naar beneden voor meer informatie over het origineel.
Rijtuig te Bergen aan Zee in 1954
Postbagagewagen in 1942
De staatsspoorwegen begonnen in 1915 met de bouw van een serie vrij smalle
vierassige tramrijtuigen. Daarbij waren de wielen buiten de stelbalken
(hoofddragers van het frame) geplaatst. De vervolgserie uit 1920 was ca. 50cm
breder met wielen binnen de stelbalken.
De eerste smalle rijtuigen werden door de SS ingezet op de lijn
Gouda-Schoonhoven die in 1914 in gebruik was genomen. Ze hadden een kleine 2e
klasse afdeling, de rest van het rijtuig was 3e klasse. Een eerste klasse kende
men bij deze trams niet.
Twee van de smalle rijtuigen (SS 9 en 10) werden vanaf 1920 gebruikt op de
lijnen Nunspeet-Zwolle-Kampen. Later werden enkele rijtuigen ook ingezet tussen
Ede en Wageningen. Hier reden ze toen ook wel gecombineerd met voormalige brede
HSM tramrijtuigen (serie NS 421-427) en tweeassige postbagagewagens.
De eerste bredere rijtuigen kwamen in dienst op de tramlijn Ede-Wageningen.
Een paar rijtuigen ging naar Gouda en Schoonhoven waar ze enkele smalle
rijtuigen vervingen. Een aantal NS
8100-en werd speciaal voor deze diensten voorzien van tram trek- en stootwerk.
De trams tussen Ede en Wageningen bestonden uit 1 of 2 van deze BC rijtuigen en
een postbagagewagen, de trams naar Schoonhoven meestal uit 2 rijtuigen en een
postbagagewagen.
In 1937 werd het personenvervoer tussen Ede en Wageningen gestopt en gingen de
vrijgekomen rijtuigen dienst doen op de lijn tussen Almaar en Bergen aan Zee.
In 1942 werd de spoorlijn tussen Gouda en Schoonhoven op last van de bezetter
opgebroken. De rijtuigen bleven reserve staan of werd o.a. voor
werklieden vervoer ingezet.
Tussen 1944 en 1947 heeft een aantal rijtuigen dienst gedaan op de lijn
Haaksbergen-Enschede waar ze met koppelwagens (ex NCS CHB) achter locomotieven
serie NS 7000 reden (4 rijtuigen, 1 koppelwagen, loc).
Na 1947 gingen ook deze brede oud SS rijtuigen naar Alkmaar voor de tramlijn
Almaar - Bergen aan Zee. Ze vervingen daar de resterende smallere oud SS rijtuigen.
A
lle rijtuigen waren inmiddels als geheel 3e klasse rijtuig ingericht. Rond
deze tijd zijn ook de ramen gewijzigd. Ieder groot raam kreeg een extra paneel
in het midden en werd zo verdeeld in twee smallere ramen.
Ze werden ingezet als treinstam bestaande uit alleen oud (breed) SS
trammaterieel maar soms ook gemengd met voormalige brede HSM tramrijtuigen serie
NS BC 421-427.
Ook de vier vierassige ex SS PDt wagens gingen hier dienst doen, samen met
enkele tweeassige PDt's.
(Afzonderlijk daarvan reden te Bergen aan Zee ook een paar vaste treinstammen
bestaande uit oudere kleine HSM tramrijtuigen met bekerkoppeling die daarom met
koppelwagens gereden werden)
De Bergse trams met de BCt rijtuigen bestonden doorgaans uit 2 of 3 rijtuigen en
een postbagagewagen. Zo is op foto te zien dat in 1949 een trams vertrekt te
Alkmaar met 2x BCt 411-418 en een PDt 211-214 met als trekkracht een ex NTM
tramloc.
In de periode 192-1954 zijn er diverse foto's met trams bestaande uit 3x een BCt
serie NS 411-418 met een PDt 211-214. Bij drukte werd als versterking 1 of 2 van
de voormalige HSM rijtuigen extra ingezet. De trams werden toen alle gereden
door locs serie NS 7700, voorzien van tramkoppelingen.
Met het stoppen van deze tramdiensten in 1955 werden de rijtuigen alle buiten
dienst gesteld en vervolgens gesloopt.
NS BCt 221-230, ex SS BC 1-10, bouwjaar 1915, 2,2m smalle wagenbak (geen
model)
NS BCt 411-418, ex SS BC 11-18, bouwjaar 1920, 2,7m brede wagenbak (art M-402 NS
of SS)
BCt 416 -> Ct 411 (1926)
BCt 412 -> Ct 412 (1939)
BCt 418 -> Ct 418 (1939)
BCt 411 -> Ct 416 (1940)
BCt 413 -> Ct 413 (ca. 1942)
BCt 414 -> Ct 414 (ca. 1942)
BCt 415 -> Ct 415 (ca. 1942)
BCt 417 -> Ct 417 (ca. 1942)
NS PDt 211-214, ex SS LD 31-34, bouwjaar 1915 (art. M-401 NS of SS)