Ombouwset voor 4 stuks kolenwagens:

NS kolenwagens, periode 1921 tot 1950     Art. T-50p2


Links een Fleischmann model als Europ wagen (zie set T-50p4) en rechts een Roco model in uitvoering T-50 p2 (1921-1955)

Elke set bevat opschriften voor het aanpassen van 4 van de bekende Fleischmann® en Roco® kolenwagens naar andere NS versies.
Er zijn 3 verschillende transfersets leverbaar voor verschillende periodes. Iedere set heeft voor 5 verschillende wagens nummers.
Een aantal varianten heeft ook naast elkaar dienst gedaan waardoor u de mogelijkheid heeft om b.v. rond 1955 twaalf verschillende wagens te bouwen!
Bij deze transfer setjes zit een bouwbeschrijving met aanzichten en nummer- en kleurenschema. Het ombouwen bestaat uit het schilderen van de modellen (kan eenvoudig met de hand of met spuitbusje van b.v. Tamiya) en het aanbrengen van de waterslide transfers. Eventueel kunt u uw modellen voorzien van fijne spaakwielen (Art. 870) of schijfwielen (Art. 871) en sluitseinijzers met fijne messing treeplanken en kortkoppelingschacht (art. 555). Vooral het wat oudere Roco model kan wat extra detail gebruiken en is vaak niet voorzien van kortkoppelingsmechaniek.

Het voorbeeld:

De NBDS was een van de eerste maatschappijen die al in 1901 deze wagens liet bouwen. Het draagvermogen was echter geen 20 maar 15 ton. De beremde wagens uit deze serie kregen een open remhuis maar daar werd snel een deur in geplaatst na opmerkingen van de Raad van Toezicht.
De SS stelde vanaf 1914 meer dan 3000 20 tons kolenwagens zonder verstevigings verband onder de deuren in dienst (type als het Fleischmann model). Ook de NBDS stapte op dit type met een hoger draagvermogen over en bestelde een aantal van deze wagens in 1916. De HSM volgde als laatste pas in 1919, ook met dit type wagens.
Bij de NS werden in 1925 de oude NBDS wagens aangepast door ze te voorzien van geperste balansijzers, W1 NS aspotten en een versteviging van de wagenbak met ijzeren hoekplaten. Hierdoor steeg het laadvermogen van 15 ton naar 20 ton. Daarmee werd deze wagens nagenoeg gelijk aan de vanaf 1928 bestelde serie NS kolenwagens (type als het Roco model). Na 1940 werden langzaam aan de remhuizen afgenomen. Enkel een bordes met remspindel bleef over. Om dit te maken kunt u b.v. een Fleischmann ketelwagen met enkel een bordes kopen en het remhuis met het bordes verwisselen. De overgebleven ketelwagen kunt u b.v. tot NS wagen verbouwen met onze transferset K-30

Deze set bevat transfers om vier van de volgende vijf wagens te bouwen:
Fleischmann model:
NS 51062: Onberemde wagen
NS 53900: Onberemde wagen
NS 58059: Beremde wagen

Roco model (v.a. 1925):
NS 54327: Omberemde wagen
NS 59214: Beremde wagen

Voor het model van de ex-NBDS wagens dient u tot 1925 een beremde Fleischmann kolenwagen met open remhuis te gebruiken. Het onderstel had echter open lange balansijzers. Door een Trix onderstel met deze balansen en de juiste aspotten onder deze wagen te plaatsen krijgt een originele NBDS kolenwagen. In uitvoeringen na 1925 neemt u een Roco wagen en plaatst u daarop een open houten remhuis zoals dat door Fleischmann geleverd wordt op diverse modellen.

Bouwbeschrijving: Klik op onderstaande koppelingen op de PDF bestandenvan de bouwbeschrijving te openen zodat u kunt bekijken welke varianten er mogelijk zijn.

bladzijde 1      bladzijde 2      bladzijde 3      bladzijde 4

Ombouwset: T-50 p2 € 13,-