Afgebeeld: HSM uitvoering met originele HSM aspotten
Afgebeeld: NS uitvoering met NS W1 aspotten
Deze 20 tons rongenwagens bestonden uit een serie van 50 stuks, gebouwd door
de HSM in 1892 en 1897. Ze kregen de nummers 60001-60050. De eerste vijf
exemplaren werden door de HSM al in 1894 verbouwd tot gesloten vierassige
goederenwagens (in H0 ook leverbaar als art. m-160). De overgebleven wagens
werden bij NS HTRG 88716-88775.
De wagen bestond uit twee ijzeren I-profielen met daartussen dunne ijzeren
profielen en op de koppen een U profiel. Aan de U profielen waren steunen voor
de afneembare rongen gemonteerd. Het wagendek was van hout met verhoogde balken
om laden en lossen te vergemakkelijken. Voor voldoende stijfheid werd onder de
wagen spanwerk aangebracht, te verstellen door de middelste steun in- of uit te
draaien.
De draaistellen waren volledig geklonken en van de standaard HSM goederenwagen
aspotten voorzien. De wagens deden dienst tot in de jaren vijftig.
Wijzigingen:
Vanaf 1930 bracht men op deze wagens een luchtleiding aan. Een deel van de serie
(NS 88726-88770 kreeg in 1937 een Kunze Knorr goederentrein rem, de overige
bleven onberemd. Bij NS werden de oude HSM Ag2 aspotten na 1940 bij veel wagens
vervangen door standaard NS W1 aspotten. Verder bleven deze wagens nagenoeg
ongewijzigd in dienst tot begin jaren zestig.
Kleurstelling:
Deze rongenwagens zijn zover bekend bij de HSM altijd zwart geweest. E.e.a.
blijkt uit de originele tekeningen waarop de wagennummers niet met
schaduwletters zijn weergegeven terwijl dit op de (bruine) wagenbak bij gesloten
wagens wel gebruikelijk was. Op onderstellen werd nooit een schaduwrand
aangebracht omdat deze zwart waren en de schaduw ook. Zover wij hieruit kunnen
opmaken zijn deze rongenwagens dan ook steeds geheel zwart geweest.
Bij NS is het mogelijk dat de bovenbouw donkergrijs werd en de draaistellen
zwart bleven. Zekerheid hierover is er niet. Wel warden nagenoeg alle platte
wagens (waaronder deze rongenwagens) vanaf de jaren vijftig zeker geheel zwart.
Het wagendek werd geteerd wat een dof grijs/zwarte kleur opleverde. Dit gold
voor alle platte- en rongenwagens die daarmee dan ook geen bruine of natuurkleur
kende zoals vaak in de modelbouw wordt toegepast. Ook bij NS bleef dit zo.
Dit model is ontstaan na rondvraag via het spoor 0 forum (www.spoornul.nl)
en daarom enkel als gelimiteerd model leverbaar. De modellen bestaan geheel uit
messing etswerk met verende messing stangenbuffers en schijfwielen met fijn
profiel. De
aspotten zijn in kunststof uitgevoerd, zowel de NS als HSM aspotten worden
bijgeleverd. Losse messing exemplaren zijn als vervanging tegen meerprijs ook
leverbaar, zie verderop. De aspotten zijn beweegbaar in het draaistel
gemonteerd. Een geëtste messing schroefkoppeling wordt standaard bijgeleverd als
deel van het etswerk.
Het model betreft de onberemde uitvoering. Indien u een beremd model wilt
bouwen dan kunt bij o.a. "het Hollandsch lokaalspoor" een remcilinder met toebehoren
voor Westinghouse remwerk aanschaffen (zie menu "onderdelen spoor 0"). Wij kunnen deze onderdelen niet langer
leveren.
Het model is ook geschikt voor beginnende spoor 0 modelbouwers die eens aan de slag willen met een messing model. Houd er wel rekening mee dat gezien de grote vlakken er een soldeerbout van voldoende vermogen noodzakelijk is (minimaal 60 Watt) of dat u een soldeerbrandertje gebruikt. Wij raden zelf aan enkele delen te lijmen, voornamelijk de losse strips met het reliëf op de zijkant van de wagen.
Graag opgeven of u een NS of HSM uitvoering wilt en of u eventueel kunststof NS aspotten wilt als vervanging van de bijgeleverde kunststof HSM exemplaren
Eventueel aanvullende / vervangende onderdelen geschikt voor dit model:
De etsplaat van de rongenwagens
Detail met HSM Ag2 aspotten
Detail met NS W1 aspotten
De bijgeleverde kunststof aspotten, rechts onder de NS W1 aspotten, daarboven de
HSM aspotten. De los verkrijgbare messing exemplaren zijn geheel identiek.