Messing model stroomlijn treinstellen mat '36

Dit productie van dit model is gestart, gelimiteerd model, maximale oplage 120 stuks!!


Klik op de foto voor een grotere afbeelding!
Vooraan een tweewagenstel met extra tussenbak.
Achteraan een driewagenstel met erachter de extra tussenbak. Door de gezamelijke draaistellen zijn de voorste stellen flink korter

Op Eurospoor waren de eerste afgebouwde test exemplaren van een twee- en drie wagen treinstel, beide met de extra tussenwagen te zien.
De opgebouwde modellen zijn bedoeld om alle passingen te controleren en nog niet 100% definitief. De liefhebber zal wellicht enkele details zien die ontbreken.

De modellen zijn inmiddels in productie. De koppen worden standaard in kunststof uitgevoerd maar messing exemplaren zullen tegen meerprijs ook leverbaar zijn.
Alle varianten zijn tegelijk in productie maar afname in delen is natuurlijk mogelijk als u meerdere varianten heeft besteld.
Levering van de bouwsets volgt in het voorjaar/zomer 2022.
Enkele bijzonderheden:
- De zeer fijn gedetailleerde pantografen (zowel BBC als Vickers, beide worden ook los leverbaar)
- Geheel nieuw ontwikkkelde koppen met zeer veel detail
- Messing kappen, bodems, draaistellen
- Opschriften voor alle uitvoeringen (standgroen, lichtgroen enz)
- Eenvoudige constructie, ook de oplegging van de rijtuigen met jacobsdraaistel is eenvoudig op te bouwen.


Prototype van een tweewagenstel met later geplaatste tussenbak. De bouwset wordt geheel voorgebogen geleverd, soldeerwerk bestaat met name uit het vastzetten van diverse tussenwanden die al met lipjes op de juiste plaat worden gehouden. De neuzen kunt u lijmen of, bij de los verkrijgbare messing exemplaren, solderen.


Pantograaf type Vickers zoals op veel elektrisch NS materieel werd geplaatst. Mat '36 kreeg bij bouw BBC pantografen (nog niet afgebeeld) maar vanaf de jaren '60 kregen diverse stellen nog Vickers pantografen.
Het prototype is in messing uitgevoerd, de productie is in nieuwzilver geëtst. Beide types zullen ook los geleverd worden.
De bouw van de pantografen vereist nauwkeurigheid omdat deze exact op schaal zijn. Mocht dat te lastig blijken of als u er functioneel mee wilt rijden dan kunt u naar eigen keus gelijkende Sommerfeld pantografen aanbrengen. Deze zijn echter wel wat overmaats uitgevoerd voor meer stevigheid.


Statiefoto bij aflevering door Werkspoor. Ze waren olijfgroen geschilderd met aluminium schorten en daken. Op de koppen waren rode banden aangebracht zoals bij de Diesel 3.
In de jaren '60 zouden enkele exemplaren nog de bekende gele "snor" krijgen


Een driewagen treinstel in ooorspronkelijke staat in 1938 te Rotterdam CS. J. Bonthuis foto nr. 639871.
De driewagen stellen hadden geen gemeenschappelijke draaistellen zoals hier goed zichtbaar is.

Het origineel

Deze treinstellen zijn na de eerste serie elektrische stroomlijn treinstellen (de mat '35 "hoek van Hollanders") gebouwd. Technisch gezien zijn ze nagenoeg gelijk aan de mat '24 blokkendoos treinstellen echter in een modern lichter geconstrueerd jasje.

Van deze treinstellen is door Stibans een tweewagen stel bewaard. Dit treinstel is (nog) niet dienstvaardig maar de restauratie is in uitvoering.

Deze treinstellen verschijnen in diverse uitvoeringen. Oorspronkelijk zijn er twee- en driewagen stellen gebouwd. Beide series werden later met een tussenbak verlengd zodat drie- en vierwagen stellen ontstonden. Er verschijnen dan ook twee versies van een driewagen stel, de originele 3 (later 4) en een verlengd tweetje.
Zie voor meer informatie over het voorbeeld de website van Gerard vd Weerd: www.seinarm.nl onder "stroomlijn".

Het model

De constructie is compleet gewijzigd ten opzichte van de eerder verschenen Diesel 3 treinstellen. De kap bestaat uit een voorgevormde in messing geëtste plaat met gegoten messing neuzen. De bodemplaat is eveneens in messing uitgevoerd. Het aangedreven draaistel in 1 kopbak is in nylon uitgevoerd, de overige in messing etswerk met kunststof draaistel zijkanten en NEM wielen.
De koppen zijn van kunststof, evenals vouwbalgen, interieurs en pantograaf voeten. Ventilatoren en dakveiligheid zijn in messing gietwerk uitgevoerd. Alle raamframes zijn van nieuwzilver etswerk. Er worden opschriften geleverd voor vele versies. Alle overige benodigde onderdelen zijn eveneens bijgesloten, alleen verf- en soldeer / lijm materialen dient u zelf aan te schaffen.
Zoals u van ons gewend bent zijn de modellen voorzien van een uitgebreide geschiedenis- en bouwbeschrijving.

Mogelijke kleurstellingen per periode:
1938-1956 Olijfgroen met rode banen op de kop en een zilverkleurig dak en schorten
(Tussen 1940 en 1945 bij alle stellen de daken donkergrijs)
1940-1964 Olijfgroen met rode banen op de kop en een donkergrijs dak en schorten
1956-einde Grasgroen (als hondekoppen) met rode banen en grijs dak en schorten
1965-einde Grasgroen (als hondekoppen) met gele “snor”, grijs dak en schorten

Dit model is strikt gelimiteerd en OP=OP!
Er worden maximaal 120 bouwsets geproduceerd (alle versies opgeteld)

Prijzen:
mat 36-22k  tweewagen treinstel (oorsp. 2)               € 395,-
mat 36-23k    driewagen treinstel (oorsp. 2)               € 495,-
mat 36-33k    driewagen treinstel (oorsp. 3)               € 495,-
mat 36-34k    vierwagen treinstel (oorsp. 3)               € 590,-
Extra te bestellen: gegoten messing koppen, 2 stuks € 55,-
(Standaard worden de bouwsets met kunststof koppen geleverd)

Gebouwde modellen zijn niet leverbaar!

Messing koppen mat '36:

De koppen voor dit model zijn geheel nieuw ontwikkeld in 3d voor een zeer nauwkeurige passing van beglazing en verlichting.
De prijs voor 1 set van twee koppen bedraagt 55,- euro. Bestellen is al mogelijk.